mandag den 6. februar 2012

Helsebrød/boller...

Jeg fik engang en opskrift af en klassekammerat på helsebrød. Der er ikke ret meget helse over det, men det smager godt :-)
Jeg havde nogle soltørrede tranebær der skulle bruges, og så kom jeg til at tænke på at de ville sikkert smage godt i helsebrøddet, måske med lidt mandler i også. Så sådan blev det.

Bollerne blev bagt i en muffinsform, bare for at prøve noget andet - jeg synes de bliver så fine når de er høje.

De blev super lækre, og kan sagtens bruges til kaffebordet - eller som mellemmåltid. Både uden noget eller med en skive ost på.


Helsebrød (1 stk eller 12 boller)

3 dl vand
35 g gær
1/2 dl sirup eller honning
1/2 ts salt
250 g sigtemel
75 g grahamsmel
200 g hvedemel
40 g soltørrede tranebær, hakket i mindre stykker
50 g mandler, hakkede

Opløs gæren i lunkent vand.
Tilsæt sirup, salt, tranebær og mandler.
Bland mel (pånær 100 g hvedemel) og tilsæt det på én gang og rør det godt igennem (jeg bruger en røremaskine).
Tilføj lidt mere mel hvis dejen er for klistret.
Sættes til hævning i ca 1 time.
Formes til ét rundt brød eller 12 boller som evt. puttes i en muffinspande - husk at spraye formen og papirsforme med fedtstof.
Efterhæver i ca. 1/2 time.
Bages ved 200° varmluft, brødet i ca. 30 min, bollerne i ca. 15 min.

4 kommentarer:

  1. Kunne godt sætte tænderne i sådan en lige nu.......

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  2. Hej - og tusind tak for de søde ord hos mig :-)
    Nu fik jeg jo lige luret på din blog! Meget inspirerende, så jeg melder mig som fast læser hos dig :-)

    SvarSlet