fredag den 22. juni 2012

Madbrød...

Forleden læste jeg om en blogger (kan desværre ikke huske hvem) der havde lavet nogle oreganobrød. Det fik mig til at tænke på at det er lang tid siden at jeg sidst har lavet madbrød. Da det samtidig passede med aftensmaden, gik jeg i gang.
Jeg brugte en opskrift fra Den store bagebog 3 fra Amo på madpakkebrød, hvor jeg så tilsatte lidt stødt chili og oregano. Det blev gjort lidt på slump, så jeg har ingen ide om hvormeget.
De blev rigtig gode :-)
Jeg fik godt nok sat dejen til at hæve før den blev formet til brød, men så fik den lige lov at hæve lidt igen. Jeg synes ikke det gør noget.
Jeg brugte også kun 25 g gær, da det var lige hvad jeg havde.
Der kom også lige et par skefulde ekstra mel i, da den var for klistret.



Madpakkebrød/madbrød (12 stk):

225 g mel
35 g gær (jeg brugte 25 g)
1 ts salt
1 ts bagepulver
75 g blødt margarine
1 1/2 dl dansk vand
Stødt chili
Oregano

Opløs gæren i dansk vand og tilsæt salt, bagepulver, hvedemel og det bløde smør.
Ælt dejen sammen til en glat og smidig dej - som ikke må være for fast.
Dejen formes i lange brød og lægges på en bageplade med bagepapir.
Lad brødene hæve i 30 min.
Pensles.
Bages 10 min ved 210° (varmluft)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar