torsdag den 14. juni 2012

Snickerskage...

Lige siden jeg så dette indlæg hos Foodfanatic første gang, har jeg vidst at den måtte jeg bare lave :-) Men samtidig har kalorieindholdet også været medvirkende til at jeg ikke rigtig har turdet at lave den, for herhjemme er det ikke noget sødt der bliver for gammelt...

Men efte at have kredset om den længe, sprang jeg ud i det.
Og ja - den smager som snickers og ja - den er grum :-) Og hold da op hvor smager den godt...

Efter at have bagt cupcakes med succes i almindelig ovn (altså uden varmluft) ville jeg prøve det samme med denne kage. Men det gik ikke helt efter hensigten. Jeg havde lidt problemer med at få bagt bunden ordentligt, så den endte med at få lidt for i kanten og lige lidt nok i midten... I min ovn skal jeg så bare holde mig til 180° varmluft når jeg laver bradepandekager.

Til overtrækschokoladen brugte jeg en blanding af lys og mørk chokolade, med overvægt af lys. Næste gang tror jeg at jeg vil prøve halvt af hver.



Snickerskage (lille bradepande ca 20x30 cm):

Kagebund:

200 blødt smør
4 dl sukker
3 æg
4 dl mel
1,5 tsk. bagepulver
350 – 400 g saltede peanuts

Rør smør sammen med sukker og tilsæt et æg ad gangen. Rør godt sammen. Bland bagepulver med mel og rør det i smørblandingen. Fordel dejen i en bradepande eller et stort ovnfast fad beklædt med bagepapir og drys peanuts over. Bag i 15 – 17 min ved 200 grader, eller indtil du kan stille en kødnål eller lignende i midten og kagen, og den kommer op ren.

Karamel:

1 dl fløde
1 dl mørk sirup
2 spsk kakao
2 tsk vaniljesukker
50 g smør
2 dl sukker

Mens kagen bages blandes alle ingredienserne til karamelmassen i en gryde, som bringes i kog. Lad simre i 8 minutter. Den fordeles på den færdige kage, mens kagen endnu er varm.

Chokolade:

250 g mørk chokolade

Lad kagen køle af, smelt chokoladen over vandbad og fordel herefter oven på kagen. Lad chokoladen stivne lidt, inden den skæres ud.
Opbevar i lufttæt beholder.Kan også fryses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar