mandag den 31. december 2012

Brunkager...

Så er jeg nået til den sidste af mine julekager for i år.
Jeg glemte desværre at få taget billeder inden de blev spist, men opskriften skal I ikke snydes for.

Jeg har efterhånden fået samlet en del opskrifter sammen på brunkager, og for et par år siden bestemte jeg mig for, en gang for alle, at finde den bedste.
Derfor gav jeg mig i kast med et "brunkage-battle" med 5 opskrifter. Jeg bagte to slags brunkager, den bedste opskrift gik videre, og den dårlige blev smidt ud. Dette blev gjort et par gange indtil jeg stod tilbage med den bedste af opskrifterne. Det blev denne fra Karoline - og de er bare gode :-)

Brunkager (ca. 250 stk):

200 g blødt smør
125 g lys sirup
250 g sukker
1 ss stødt kanel
1 ts stødt nellike
100 g smuttede hakkede mandler
35 g finthakket sukat
1 ¾ ts potaske
1 ss lunkent vand
500 g mel

Kom smør, sirup og sukker i en stor tykbundet gryde. Lad det smelte ved jævn varme under omrøring – det må ikke koge.
Tilsæt kanel, nellike, mandler og sukat. Rør i blandingen til den er halvkold (28°).
Opløs potasken i vandet og rør det i sukkemassen sammen med melet lidt efter lidt.
Del dejen i tre portioner og tril dem til ruller (ca 4 ½ cm i diameter).
Stil dem tildækket i køleskabet i mindst et døgn.
Skær rullerne i ca 2 mm tykke skiver og læg dem på bagepapir.
Bages ved 175° (varmluft) i 6 min.

Godt nytår til alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar